Laurean ja HelaStonen yhteistyöprojekti

Aloitimme tammikuussa 2019 projektin Laurea-ammattikorkeakoulussa opiskelevien opiskelijoiden kanssa. Kaksi projektin opiskelijoista opiskelee liiketaloutta ja oikeudellista osaamista, yksi opiskelijoista tietojenkäsittelyä. Projektissa päätavoitteena oli saada meille uudet verkkosivut. Muita tavoitteita olivat kivikaupan ja kiviverstaan tunnettuuden lisääminen, yrityksemme kuvien lajittelu ja muokkaus, tietosuojaseloste ja GDPR-toimintasuunnitelma sekä asiakasjärjestelmän (CRM) luonti. Lisäksi muutama opiskelijoista osallistui meidän kanssa Rakenna & Remontoi- messuille. Projektiryhmä sai toteutettua tavoitteet ja projekti päätettiin onnistuneesti seminaariin 7.5.2019. Tässä tekstissä kerromme lyhyesti projektista.  

Saimme käyttöömme uudistetut verkkosivut 15.4. Sivuston ulkoasua ja sisältöä päivitettiin uudistuksen myötä ja verkkosivuille saatiin myös hienoja uusia toimintoja.

Verkkosivujen uudistus ei ole mikään pieni operaatio. Siihen kuuluu paljon erilaisia vaiheita. Esimerkkeinä voisi mainita värien ja fonttien valinnan, sekä oikeanlaisten kuvien valitsemisen verkkosivustolle. Meille oli kertynyt paljon materiaalia vuosien varrelta tuotteistamme. Laurean projektin myötä nekin tulivat nyt muokattua viimeisen päälle hyviksi kuvankäsittelyohjelmilla. Tämä tapahtui niin, että muutama opiskelija projektiryhmästä lajitteli kuvat omiin kansioihinsa, poisti huonot ja heilahtaneet kuvat ja muokkasi parhaimmat kuvat esimerkiksi valotusta parantamalla ja kontrastia lisäämällä. Kuvien muokkaukseen he käyttivät PhotoScape nimistä kuvankäsittelyohjelmaa. Myös jokaisen kuvan kokoa piti muuttaa niin, että ne soveltuvat verkkosivuille laitettaviksi.

Verkkosivuston uudistus vaatii paljon suunnittelua ennen kuin verkkosivut todella luodaan. Ensimmäisinä vaiheina verkkosivuston eri osat purettiin palasiin ja näistä palasista luotiin verkkosivuston rakennekartta. Rakennekartassa mietittiin pääasiassa sitä, kuinka verkkosivustosta saisi mahdollisimman miellyttävän käyttäjälle. Miellyttävyyteen vaikuttaa se, kuinka hyvin tuotteet löytyvät sivustolta ja kuinka helppoa siellä on liikkua ja tehdä tilaukset.  Siinä oli aikamoinen säätäminen, että palaset loksahtivat paikoilleen loogisesti.

Ensimakua verkkosivuistamme saimme prototyyppien muodossa. Prototyypeistä ei vielä saanut kuvaa siitä, miltä verkkosivut tulevat visuaalisesti näyttämään. Niillä testattiin lähinnä uuden verkkosivurakenteen toiminnallisuutta. Kun tarvittavat korjaukset olivat tehty ja kaikki tuntui toimivan hyvin, oli seuraavan vaiheen vuoro.

Toiminnallisuuden jälkeen vuorossa oli tietenkin visuaalisuus. Sitä testattiin ja todennettiin rautalankamalleilla. Rautalankamalleihin sijoitettiin tekstit, kuvat ja navigointivälineet, jolloin nähtiin miltä verkkosivusto tulee näyttämään rakenteensa osalta. Rautalankamalleja katsellessa ymmärtää, kuinka paljon merkitystä sillä on, miten tekstit ja kuvat sijoitellaan verkkosivustolle. Jos kaikki on ympätty liian tiiviisti, näyttää verkkosivusto ahtaalta, eikä sieltä erota tärkeää tietoa vähemmän tärkeästä. Ja toisaalta, jos kaikki on liian väljästi, näyttää siltä kuin verkkosivustolla ei olisi juurikaan sisältöä. Se kuinka kaikki asetellaan niin, että se miellyttää silmää, onkin aikamoinen temppu. Mutta kun nämä asiat suunnittelee huolella, niin on mukava siirtyä seuraavaan vaihteeseen, eli väreihin.

Värejä on maailmassa monia, joten niiden valitseminen on aina vaikeaa. Ja varsinkin kun värien tulisi sopia toisiinsa. HelaStonen verkkosivuja varten oli keräilty pinterestin avulla muutamia eri värivaihtoehtoja, joita pääsimme makustelemaan. Kun värejä aikansa tutkiskeli, nousi niistä selkeästi esiin voittajavärit: 

Värejä tietenkin hieman muokkailtiin, jotta ne saatiin vielä sopivimmiksi meille. Minkälaisia ajatuksia nämä herättivätkään: Ihana, raikas ja pirteä. Siellä on myös HelaStonelle ominainen punainen. Värit olivat kuin meille tehdyt. 

Myös otsikkojen fontit löytyivät nopealla vilkaisulla: Montserrat. Eipä sitä tule miettineeksi kuinka paljon erilaisia fonttejakin maailmasta löytyy.

Fonttien ja värien jälkeen oli taas aika odotella. Seuraavana vuorossa olikin ulkoasun visuaaliset kuvat. Visuaalisia kuvia oli useita eri vaihtoehtoja ja niitä muokkailtiin niin kauan, kunnes ne miellyttivät kaikkien silmää.

Tunnettuuden lisäämiseksi meille tehtiin verkkosivujen lanseeraussuunnitelma. Lanseeraussuunnitelman huipennus oli arvonta, jonka palkintona on paistokivi. Miten oivallinen ajankohta tällaiselle arvonnalle. Kohtahan grillikausi alkaa. 

Tietosuojaselosteen opiskelijat laativat itse, jonka jälkeen he tarkastuttivat sen meillä ja korjasivat tarpeelliset muutokset. Myös GDPR, eli tietosuoja-asetus toimintasuunnitelman he laativat meille itse. Emme olleet kovin tietoisia tästä monimutkaisesta asetuksesta, joten oli hyvä, että saimme pientä ohjeistusta. Asetuksessa on paljon kohtia ja se tuntuu kauhistuttavalta sääntöviidakolta, mutta kun sen pureskelee läpi niin, että sieltä löytää ne itseään koskevat kohdat, niin ei se niin kauhea asetus olekaan.

Myös asiakasjärjestelmä saatiin meille luotua käyttäen OpenOfficea. Opiskelijat pitivät pienen käyttökoulutuksen yleisimmistä asioista, mitä asiakasjärjestelmästä tulisi tietää. Tulevaisuudessa saamme kaikki tiedot sinne. Se tulee helpottamaan paljon, kun kaikki tiedot löytyvät jatkossa samasta paikasta. 

Kirsikkana kakun päälle saimme vielä verkkosivujen eri toimintoihin käyttökoulutuksen opiskelijoilta. 

Näkyvimpänä lopputuloksena kuitenkin oli uudistuneet verkkosivut. Aikamoinen ero:

Tuhannet kiitokset loistavasta työstä Laurean opiskelijoille! Me HelaStonella olemme enemmän kuin tyytyväisiä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *